Snel, sneller, snelst

Door de opkomst van social media is nieuws nu vaak sneller dan het licht. Maar checken van feiten is geen common sense meer: 60% van de journalisten en 39% van de PR-professionals ziet social media als betrouwbare bron. Van  die laatste groep denkt wel 60% niet meer zonder social media te kunnen. Dat zijn twee conclusies uit het jaarlijkse onderzoek van ING naar de invloed van social media op PR en journalistiek, dat op 8 oktober 2015 verscheen, veelal met #SMING15.

Toen ik begin 2000 journalistiek studeerde en mijn propedeuse haalde, wist ik dat twee zaimpactvansocialmediaophetnieuwssming15infographic1638ken in de journalistiek heel belangrijk waren: hoor en wederhoor en feiten checken. Je had ook de tijd om dat te doen: nog bijna niemand had Twitter of een blog, Google+, Instagram en Pinterest waren een toekomstbeeld en de Facebook-achtigen waren net uit de kinderschoenen gestapt. Nu lijkt de mening van socialmediagebruikers steeds meer leidend te worden boven de mening van een organisatie. Journalisten lijken vooral snel te willen publiceren; inhoud is van minder belang. Organisaties krijgen ook minder journalisten aan de lijn die hun feiten willen checken.

Check!
Tja. Het lijkt me goed om voortaan wat kritischer te zijn op wat we lezen op social media. Zeiden we voor het digitale tijdperk altijd dat wat in de krant staat nog niet waar hoeft te zijn, datzelfde geldt voor mij nu ook voor sociale media (die kranten natuurlijk ook inzetten). Check, check, dubbelcheck.

Onderzoek, niet horen van
Aan de andere kant is het goed dat mensen via social media kunnen reageren op nieuws. Die vrijheid van meningsuiting is ook prima, zolang de lezer zich realiseert dat het om een mening of interpretatie gaat van een gebeurtenis. En dat het daarmee ook mis kan gaan. In de recente discussie over vluchtelingen zien we ook dat we veel veronderstellen, maar dat in sommige gevallen het tegengestelde waar blijkt te zijn. Onderzoek lijkt dus meer waard dan klakkeloos een mening overnemen. Zo kun je je eigen mening ook nuanceren. Weet u het nog, die zwangere dame die haar vakantieliefde in Australië zocht? Dat bleek een reclamecampagne voor Down Under.

Nieuws komt snel, maar reacties ook. We weten allemaal dat die weleens uit de onderbuik komen, en dat kan een volgende lezer zo maar eens in het verkeerde keelgat schieten. Het vuurtje verspreid zich dan snel, met de gevolgen van dien. Is het dan wel zo verstandig om je op de publieke opinie te baseren? Dat vind ik wel een onderzoek waard.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.